Sürveyan 'Seyyar Kafiye' Albüm Röportajı

Yazdır

Kısa süre önce Seyyar Kafiye albümünden 2. video çalışması "Devre Arası"nı dinleyicileriyle paylaşan Sürveyan ile "Seyyar Kafiye" üzerine bir röportaj gerçekleştirdik. Albümün perde arkasına, satır aralarına ve gelen eleştirilere değindiğimiz röportajda yer aldığı Kanunsuzlar filmine de değindik. Sizlere "Seyyar Kafiye" üzerine gerçekleştirdiğimiz röportajı sunuyoruz, keyifli okumalar...

Kendinden ve müzik yaşantından bahseder misin ?

İstanbul'da ortaokul yıllarımda basketbol oynarken Erhan isimli bir abimizin akapellarıyla başladı aslında her şey. Onun söylediği şeyleri merak edip ondan bir cd aldım. "Nefret - Meclis-i Ala" ve her şey o günden sonra başladı. Hoşuma gitti ve araştırdım, dinlemeye başladım bütün her şeyi. Daha sonra Karaçalı ile tanıştım bir hiphop forum sitesinde. Demolar, kayıtlar vs. derken bugüne kadar devam eden bir yolculuk bu.

Seyyar Kafiye öncesinde yayınladığın albümler hakkında bilgi verir misin ?

"Zincirleme Küfür Tamlaması” aslında benim amatörlüğümü üstümden atmamı sağlayan bir albümdü. Ruhu olan bir albüm. "Monolog" şahane isimlerle yapılmış hem beni hem Türkçe Rap'i yansıtan en güzel albümlerden biriydi benim için. İki albüm de bana çok şey kattı. Eksikleri görmemi neyi nerde nasıl yapmam gerektiğini sağlayan bir albümdü. Hem yapım aşaması hem sonrası ile ilgili olarak.

Seyyar Kafiye'nin hazırlık süreci nasıl gelişti ?

Seyyar Kafiye aslında ismiyle çok şey barındıran, bizi çok etkili bir şekilde yansıtan bir ikili. Türkçe Rap'in Türkiye'de yerini bulamayıp sürekli sokaklarda olmasından, bizim yorulmamızdan, bu işi elden veya amatör olarak icra etmemizden tutun da çok büyük anlamlara varacak kadar derin bir şey aslında. Düet seçimlerinde ise sevdiğim kişilik olarak değer verdiğim isimlerle çalışmayı tercih ettim. Diğer albümlerde de öyle olmuştu. Süreç biraz uzun sürdü ama değdi.

Albüme tarzınla bütünleşen bir yenilmişlik, kaybedilmişlik ve karamsarlık havası hakim. Albümün ve tarzının bu yanına değinir misin ?

Aslında albüm fikir aşamasından çıkış aşamasına kadar olan bölümle ilgili bir durum bu. Hayatımı, yaşadıklarımı, kaybedilmişlikleri, benle ilgili her şeyi yansıtan bir albüm. Benle ilgili her şey var albümde. Onun dışında sıra dışı parçalar da yaptık. Herkesin kendini bulabileceği parçalar var albümde.

Erken Kaybedenleriz'de "hep yeniden başlıyoruz ve her gün pazartesi" diyorsun. Sanki hayata karşı savaşmadan teslim oluyor gibisin ?

Aslında o cümleyle anlatmak istediğim hayatın çok standart olduğu, monotonlaştığı ve sürekli hayatımızda aynı şeylerin tekrarladığı bir döngüyü yaşıyor gibi olduğumuzdan bahsetmiştim. Emrah Serbes'in Erken Kaybedenler kitabının ve Kaybeden Kulübü filminin etkilerini de görüyoruz sanki şarkıda. "Emrah Serbes - Erken Kaybedenler" kitabı ve "Kaybedenler Kulübü" filmi hayatımda en çok iz bırakan ve beni en iyi anlatan iki unsurdur sanırım. Etkileri ise sürüyor... Herkes sürekli bir şeyleri kaybediyor hayatında belki farkında olarak belki farkında olmadan.

Albümde daha güçlü şarkıların olmasına rağmen çıkış için "Seyyar Kafiye"yi seçtin. Stratejik bir hata yaptığını düşünüyor musun ?

Stratejik bir hata yaptığımı düşünmüyorum aslında. Çünkü klipte ve şarkıda anlatmak istediğim bu işi seyyar bir satıcı olarak sürdürdüğümüz havası, sokakları yansıtması, sürekli bir emek vermemiz, bunu yaparken çoğu kişi tarafından fark edilmemesi gibi unsurları barındırıyor klip. Çoğu kişinin bu mesajı alamadığını düşünüyorum veya biz tam olarak yansıtamadık imkanlardan dolayı. Yine olsa yine çıkış parçası için onu seçerdim.

Seyyar Kafiye'nin klibindeki oyunculuklar donuk olduğu gerekçesiyle eleştirildi. Sen ne düşünüyorsun bu konuda ?

O konu doğru olabilir. Çok fazla görsel video klip yapamadığımız için bugüne kadar onun eksikliği tabii ki oldu. İnsanların bakışları farklılaşıyor, onun da etkisi var. Elinde seyyar bir el arabası, sokaklardasın. Kameralar var ve biraz işi zorlaştırdı. Aslında çok daha iyi olabilirdi, çok daha güzel şeyler yansıtabilirdik. Fikir güzeldi ama uygulama da biraz sıkıntı yaşadık diyebilirim.

Sıradaki klip çalışması için hangi şarkıyı düşünüyorsun ?

Seyyar Kafiye klibinden sonra Devre Arası isimli bir klip yayınladık. Şimdi önceden kaydettiğim iki parça var birinin ismi "Hırsız"' diğeri "Müzik Süper". İkisine de klip düşünüyoruz. Kafamızda ve aklımızda olan klip ve kurguyu anlatmayayım çünkü yapamazsak eğer hoş olmaz. Güzel ve farklı şeyler var onu söyleyebilirim.

Seyyar Kafiye şarkısında "bir iş bul çalış ölene kadar" diyerek kapitalizmi eleştiriyorsun ve "zengin - fakir" karşılaştırması yapıyorsun. Bu konuyla ilgili bakış açın nedir ?

O ikili cümle "babam dedi hiphop nereye kadar? kendine iş bul çalış ölene kadar" orda aslında ailesel bir eleştiri var. Bazı zamanlarda desteklenmediğimizden, bazen ailemizden bile destek görmediğimizden ve bu işin maalesef iyi yerlere gelmeyip bir işe dönüşemediğinden kaynaklı yazılmış bir ikili.

Aynı şarkıda "belli ki para kazanılmaz hiphop'la" diyorsun. Tüm dünyada hiphop'la para kazanılırken Türkiye'de neden kazanılamıyor ?

Çünkü bu müzik ile Türkiye'de çok az para kazanan kişi var, elle sayılır nitelikte. Türkiye bu müziğe hazır mı değil yoksa dinleyici ve bizler mi yanlış yapıyoruz onu henüz çözebilmiş değilim. Zaten bu soru çözüldüğü an bir yerlere gelmiş oluruz. Üretici ve tüketici etkileşimlidir iki tarafta da sorunlar var mutlaka. Ne zaman nasıl yıkılır keşke bilseydim (:

Albümde Azra, Fuat, Sırtlan gibi eski isimlere selam gönderiyorsun. Eskilerden müziğini etkileyen ve tarzının oluşmasına vesile olan isimler var mı ?

Eskiden dinlediğimiz isimler tabii ki müziğimizi etkiledi. Bu işi yaptığım kadar aslında çok iyi bir dinleyiciyim. Lise yıllarımda "Fuat - Hassickdir II" albümü dinlemeden okula gitmezdim mesela sabahları. Orda da bir saygı gösterisinde bulundum aslında. Nereden nereye işte.

Seyyar Kafiye albümü lirikal olarak diğer 2 albümünün gölgesinde kaldığına dair bir izlenim var. Sen ne düşünüyorsun ?

Albümün çok fazla kişiye ulaştığını sanmıyorum. Bahsedilen izlenim biraz yüzeysel bence. O yüzden lirikal anlamda diğer albümlerin gölgesinde kaldığına inanmıyorum, aksine bu albümde daha dolu dolu, anlamını yitirmeyecek sözler var. Beatler üst düzey evet ama lirikal olarak kötü bir albüm olmadı. Lirikal olarak kötü bir albüm olsa en azından benim içime sinip albümü ortaya çıkarmazdım sanırım.

Kanunsuzlar filminin müziklerine el atıp kısa süreli bir de rol aldın. Projeye dahil olma sürecin nasıl gelişti ?

Kanunsuzlar filminin yapımcısı aynı zamanda yönetmen Orçun Benli tarafından gerçekleştirilen bir durum bu. Bizim müziğimizi, şarkılarımızı daha önce takip ediyormuş kendisi. Daha sonra bana ulaştı ve Saian ile irtibat kurmamı istedi. Kafasında bir film müziği olduğunu belirtti ve bizi düşündüğünü söyledi. Saian kadroyu kurdu ve biz de yaptık. Filmin jenerik bölümünde görünmemizin şık olacağını söyledi ve aynı zamanda yer aldık. Çok güzel bir deneyimdi. O ortamı ve o insanları görmek gayet eğlenceliydi.

Sıradaki projeler nedir ?

Sırada bir sürü proje var gerçekleştirmek istediğim. Umarım hepsi kronolojik sırayla gerçekleşir (:

Eklemek istediğin bir şey var mı ?

Albüm ve bana desteğinden dolayı Hiphoplife Ailesine Teşekkürler. Umarım hiphop çok hızlı ilerler. Saygılar ve Sevgiler.

Online: www.facebook.com/surveyan & www.twitter.com/surveyan34

(Bkz: Sürveyan)